Skip to main content

Piano reparatie

Als ervaren experts in piano reparatie begrijpen wij als geen ander het belang van een goed functionerend instrument voor zowel professionals als liefhebbers. Bij Vreeken Piano Services streven we ernaar om hoogwaardige reparatie- en onderhoudsdiensten aan te bieden om ervoor te zorgen dat uw piano of vleugel in topconditie blijft.

Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of om een afspraak te maken voor een reparatie.

Vreeken Piano Services - Piano Reparatie

Grondige inspectie

Voordat we beginnen met een reparatie, voeren we altijd een grondige inspectie uit om het exacte probleem en de omvang van de schade vast te stellen. Onze ervaren technici gebruiken geavanceerde apparatuur en technieken om zelfs de kleinste gebreken te detecteren.

Professionele reparatie

Onze vakmensen zijn getraind in het herstellen van een breed scala aan problemen, van gebroken snaren tot versleten hamers en alles daartussenin. We gebruiken alleen hoogwaardige materialen en gereedschappen om een duurzame reparatie te garanderen.

Waarom kiezen voor een piano reparatie bij Vreeken Piano Services?

Met jarenlange ervaring in de branche en een team van geschoolde vakmensen kunnen wij een uitstekende service en vakmanschap garanderen bij elke reparatie.

De meest voorkomende mankementen tijdens het pianospelen

Toetsen weigeren

Dit kan allerlei oorzaken hebben:

De toetsen aan de voorkant of speelkant lopen niet vrij in hun voordrukstiften.

Oplossing: De invoeringen van kernlaken dienen gekweld worden door een speciale kweltang.

De opstoters komen niet onder de hamerborsten terug bij piano's en onder de hamerrollen (rouletten) bij vleugels.

Oplossing: Bij piano’s dienen de piloten omhoog of omlaag gedraaid te worden. Opstoterlucht in- of uitdraaien of opstoterregulering genoemd. Bij vleugels wordt de brug met repetitieveer een streepje van ongeveer 0,1 mm boven de opstoter gedraaid plus de opstoter zelf recht onder de roulettekern gedraaid. Al deze werkzaamheden moeten nauwkeurig met veel gevoel en geduld uitgevoerd worden.

Draaipunten bij verschillende kapsels lopen niet vrij en naar behoren.

Oplossing: De asjes soepeler maken met bijvoorbeeld CLP of een eigen gemaakte oplossing van water, zeepsop en alcohol. Als dat niet baat of helpt dan dient men de kapsels met hun draaipunten te verkernen. Het oude asje wordt verwijderd en het nieuwe asje wordt passend in het invoergaatje aangebracht. Het asje mag daarbij niet te gemakkelijk en ook niet te stroef in het invoergaatje lopen. Ook weer moet dit precies en nauwkeurig gebeuren. Veel ervaring door het vele doen is hierbij vereist.

Onderdelen van piano’s of vleugels lopen tegen elkaar aan.

Bij toetsen die aanlopen kunnen de invoeringen versleten zijn of de klavierstiften staan niet goed opgesteld. Is dat het geval dan dienen de toetsen opnieuw ingevoerd te worden met kernlaken of geweven cashmirvilt plus de stiften weer in de juiste opstelling gebracht. Allerlei gereedschapjes speciaal voor ons pianotechnisch vak worden hiervoor ontwikkeld.

Er bestaat nog een breed scala aan oorzaken, maar dat wordt of te technisch en te gedetailleerd in deze korte beschrijving.

Doffe klank na het aanslaan van een of meer toetsen

Dempers die niet van de snaren afgaan.

Oplossing: De dempers kunnen d.m.v. het buigen van de demperlepeltjes op een halve gang of indien mogelijk grotere gang van de hamerkoppen worden gereguleerd.

Hamerkoppen blijven op de snaren hangen of kleven.

Oplossing: De opstoters bij piano’s moeten eerder onder de hamerborsten vandaan komen. Wij spreken hier van het reguleren van de afval.

De vangers staan net voordat de hamerkop de snaar aanslaat te dicht op de contravangers of staartstukken bij vleugels. De hamerkop blijft op de snaar gekleefd.

Oplossing: Vangers kreppen met een speciale kreptang zodat de bovenhamer op ongeveer 15 mm van de snaar gevangen wordt.

De zogenaamde afknikschroef bij vleugels staan te hoog.

Oplossing: afknikschroef naar benedendraaien en dat samen met het afvaldopje goed reguleren zodat de afval op ongeveer 2 mm en de afknik op ongeveer 4 mm komt.

Een bassnaar is "dood" qua klank doordat het koper om het staaldraad vastgeroest zit. Of er zit ander vuil tussen zodat de snaar niet vrijuit kan klinken.

Oplossing: Een nieuwe bassnaar met de exacte maten spinnen. Mocht de oude bassnaar door welke redenen ook (al eerder vervangen) afwijken van zijn buren dan houden we daar rekening mee. De kern van staaldraad kan van rond draad of zeskantig draad zijn. De opbouw van boventonen (harmoniciteit of ook enharmoniciteit vanwege afwijkingen genoemd) moet passen voor die bepaalde toon en vervolgens passen tussen de andere tonen.

De piano of vleugel klinkt door nadat de toets losgelaten is

Dempers dempen de snaren niet meer. Daarbij kan de verticaal opgestelde pedaalstok te hoog afgesteld staan. De pedaalstok is weer verbonden met de horizontaal opgestelde pedaalregeerstok en uitmondend in de pedaalschelp. De demperstang komt niet meer terug en houdt de dempers van de snaren af. Bij vleugels heeft de demperrustlat dezelfde functie als de demperstang in een piano.

Oplossing: Alle onderdelen bij een piano weer goed op elkaar afstellen en repareren: opnieuw bevilten, demperstok gladmaken, demperstang met een terugdrijvende veer in lerenzakje voorzien, regeerstok op de pedaalbodem vastschroeven en de U vormige veren vervangen. Zelfs kan het pedaalwerk in zijn geheel aan vervanging toe zijn. Bij vleugels moet de draaibaar opgestelde rustlat weer naar behoren gaan functioneren. Ook kijken wij naar de verticaal opgestelde delen van het pedaal in de pedaallier en kijken of delen vervangen moeten worden.

Dempervilt wat niet meer goed afdempt. Bij vleugels kunnen de demperdraden niet meer goed functioneren.

Oplossing: Dempervilt vernieuwen en bij vleugels de demperdraden zodanig kreppen dat ze weer goed functioneren.

Hamerkoppen die meerdere keren aanslaan terwijl de speler maar 1 keer de toets indrukt

De opstoter blijft onder de hamerborst bij piano's en onder de roulette bij vleugels staan trommelen of pappelen.

Oplossing: Bij piano’s opstoterlucht uitschroeven van de piloot. Bij vleugels kan er te weinig nadruk zijn waardoor de opstoter onder de roulette blijft natrommelen. Voldoende nadruk instellen hangt af van de diepgang van de toets, de stijghoogte van de hamerkop, van de juiste afknik en afval.

De hamer wordt niet gevangen door de vanger.

Oplossing: Vangerstand reguleren. Zowel bij piano’s en vleugels komt hierbij ook de juiste diepgang om de hoek kijken.

Trekbandjes bij piano's zijn gebroken.

Oplossing: Wij kunnen nieuwe trekbandjes in de piano monteren.

Hiernaast kunnen er meerdere oorzaken zijn die meespelen dat de hamer aan het trommelen is terwijl je maar 1 keer de toets indrukt. Zoals gebroken trekveertjes, versleten vangervilt.

Te grote verschillen in aanslag. De ene toets voelt zwaarder en/of komt langzamer omhoog dan de andere.

Het speelgewicht is niet goed en gelijk. Het speelgewicht wordt zowel door het neergewicht als door het opgewicht bepaald. Ook verschillende frictiewaarden in het mechaniek kunnen invloed hebben op hoe een toets aanvoelt.

Oplossing: uitgebreid analyseren van de hele geometrie: de opstelling van alle onderdelen, de denkbeeldige krachtlijnen enz. en ook de zwaarte van alle beweegbare onderdelen. Er zijn na het meten allerlei formules beschikbaar om een ideaal gelijkmatig beeld te krijgen waar “de schoen wringt”. Verplaatsen van onderdelen als piloten en onderhamers (schroefbalk bij vleugels) en het uitloden van toetsen behoren tot de werkzaamheden om een ideale aanslag te bewerkstelligen. Het is niet mogelijk om in dit bestek verder in details te treden.

Trillers zijn moeilijk te maken. Niet voldoende repetitie in een toets.

De terugslag gaat te langzaam. Het opgewicht is te laag. Ook bij een te zware neergewicht kan de speler moeite hebben met het maken van trillers.

Oplossing: Uitloden van de toetsen, frictie uit de beweegbare delen halen d.m.v. kapselverkerning vernieuwen of insmeren en hamerrollen of- borsten met talkpoeder of iets dergelijks inwrijven.

Repetitieveren bij vleugels werken niet naar behoren om sneller te kunnen spelen.

Oplossing: Veren aanspannen naar de juiste spanning.

Te diep in moeten drukken van de toetsen is ook een probleem voor het maken van trillers.

Oplossing: Indien mogelijk de diepgang kleiner maken. De eerste fortepiano’s hadden een kleinere diepgang en ook de onderdelen waren lichter en werd gemakkelijker gebruik gemaakt van trillers zoals in de muziek van Bach, Mozart en Beethoven.

Glissandospel gaat moeizaam

De opstoter blijft onder de hamerborst bij piano's en onder de roulette bij vleugels staan trommelen of pappelen.

Probleem: Te diepe aanslag.

Oplossing: zie oplossingen bij “Trillers zijn moeilijk te maken. Niet voldoende repetitie in een toets.”.

Ongelijke hoogten van witte en zwarte toetsen.

Oplossing: De balansmoesjes van papier toevoegen of vervangen door dunne of weghalen zodat het klavier weer gelijklegt.

Te hoge zwarte toetsen zodat het moeilijker wordt de zwarte in een glissandospel in te lassen.

Oplossing: De balansmoesjes van papier toevoegen of vervangen door dunne of weghalen zodat het klavier weer gelijklegt.

Heeft u vragen of wilt
u een afspraak maken?

Laat het ons weten

Contact